"For her own breakfast she´ll project a scheme, Nor take her tea without a stratagem" Edward Young (1683-1765), Love of Fame, Satire 1

Thursday, February 18, 2016

Enjoying Teemaa tea @ Aalto Tongji Lounge

One of the highlights of my day yesterday 17.2.2016 was to find quality teas served by Teemaa (www.teemaa.fi) at an event I attended in relation to Slush China. Will continue this post soon!



Jack Ma and the Sustainable Money Transformation




Found this gem of a thought on my visit to Beijing - 


“Alibaba has helped a lot of small business owners make money through our platforms. But now our challenge is to help more people to make healthy money, ‘sustainable money,’ money that is not only good for themselves but also good for the society. That’s the transformation we are aiming to make.”
-Jack Ma of Alibaba http://taobaofieldguide.com/taobao-news/jack-ma-goes-green

Tuesday, February 16, 2016

Kuvia vuosien varrelta

Emilia Nieminen


Jasmine




Easter



Elina Julin

Elina Julin

Kolmoishyödyn periaate - mikä se olikaan? (A reminder of the Triple Bottom Line - concept)

Ote artikkelista "Kestävän hyvinvoinnin mittaamisen vaihtoehdot"
Jukka Hoffrén
Taustalla
"Kohtuutalous pyrkii tarjoamaan mahdollisuuden henkisesti rikkaampaan, kiireettömämpään, terveempään, yhteisöllisempään ja luontoa kunnioittavaan elämään. Tämä edellyttää yhteiskunnan sosiaalisen luottamuspääoman kasvattamista sekä itsekkyyden ja ahneuden vähentämistä. Jatkossa hyvinvointia ei voida enää lisätä tehokkaasti pelkästään taloudellista aktiviteettia kasvattamalla ja korjaamalla jälkikäteen syntyneitä ympäristöhaittoja ja poistamalla sosiaalista pahoinvointia.
Kohtuutalousajattelun hyvinvointia tulee jatkossa luoda niin, että samalla synnytetään mahdollisimman vähän pahoinvointia. Tuotannon arvot tulee voida suhteuttaa aiheutettuihin todellisiin kustannuksiin, ja tuotannossa on otettava huomioon kestävän kehityksen vaatimukset, aiheutetut sosiaaliset ongelmat ja ympäristökustannukset. Pyrkimyksenä on yhteiskunta, jossa taloudellisen päätöksenteon perustana on niin sanottu kolmoishyödyn (Triple Bottom Line) periaate, jossa kulutuspäätöksestä hyötyvät päätöksentekijä itse, muut ihmiset ja luonto."
Muistivinkki: Kolmoishyödyn periaate havainnollistettuna näyttää aivan kolmikerroksiselta leivostarjottimelta...
"Onnellisuudesta ja hyveellisyydestä oman edun tavoitteluun"
"Jo antiikin kuuluisien filosofien Sokrateksen, Platonin ja Aristoteleen mukaan valtion tehtävänä on luoda kansalaisille puitteet hyvään elämään ja peräti ohjata heitä hyvään elämään. Aristoteleen (384–322 eaa.) mukaan onnellisuus on elämän päämäärä, ja niin kauan kuin yksilö pyrkii hyvyyteen, hyvät teot seuraavat automaattisesti tästä kamppailusta tehden yksilöstä hyveellisen ja siten onnellisen. Aristoteleen mielestä rikkauksien kokoaminen ei ole hyvää elämää. Rahavaroja suojelevien ja niitä kartuttamaan pyrkivien ihmisten pyrkimyksenä on Aristoteleen mukaan pelkkä elämä, mutta ei hyvä elämä.
Aristoteleen keinot köyhyyden vähentämiseksi olivat kohtuuden ja tasa-arvon vaaliminen. Platonin mukaan kukaan yhteiskunnan jäsenistä ei saa olla enempää kuin neljä kertaa niin rikas kuin yhteiskunnan köyhin jäsen. Tätä suuremmat tulo- ja varallisuuserot vaarantavat yhteiskunnan vakauden.
Vasta 1700-luvulla oman edun tavoittelun ajatus syrjäytti aiemmat moraaliset pohdinnat hyvästä elämästä. Teollistumisen myötä keskeisiksi kysymyksiksi nousivat varallisuuden lisääntymisen syyt. Kansantaloustieteen isänä pidetty skotlantilainen Adam Smith (1723–1790) pelkisti talouden toiminnan ihmisten oman edun tavoitteluksi. Hänen "näkymättömän käden" -teoriansa mukaan järkevät omaa etuaan ajavat ihmiset hyödyttävät kaikkia pidemmällä aikavälillä, kun he tarjoavat näille vastapalveluksia kuten rahaa tavarasta tai työstä.
Adam Smithin vuonna 1776 julkaistu Kansakuntien varallisuus ajoi markkinoiden vapaata toimintaa, taloudellista liberalismia, syvenevää työnjakoa ja toimivaa hintajärjestelmää. Markkinat jalostavat teorian mukaan yksilöiden ahneuden yhteiseksi hyvinvoinniksi – näin ahneus muuttuu hyväksytyksi taloudellisen kehityksen pontimeksi. Teoria tuki kehitystä kohden yhteiskuntaa, joka painotti teollistumista ja alati laajenevaa taloudellista kasvua, jossa hyvinvointi ymmärrettiin materiaalisen kulutuksen kasvattamiseksi....."

Koko teksti: http://www.stat.fi/artikkelit/2011/art_2011-03-07_004.html?s=0

Sunday, January 24, 2016

Keeping Wisdom Precious

"Three" by Massive Attack


Three's my lucky number
And fortune comes in threes
But I wish I knew that number
That even little children seem to see
Oh, I'm missing everything I knew
It's just so hard to be a child
Oh, I'm missing all the things I knew
Yet wish I knew nothing at all
I wish I knew nothing at all

Soon I'll have the courage
To leave my thoughts behind
I'll give back all the knowledge
And keep the wisdom precious in my mind

Oh, I'm missing all the things I knew
I miss them yet I want them gone
Yes, I'm missing all the things I knew
Yet wish I knew nothing at all
I wish I knew nothing at all
I wish I knew nothing at all

Tuesday, January 19, 2016

Beijing Startup Street
New*New*New News

in Beijing 

Yours truly had the privilege of becoming a founding member of Slush China in October 2015. One of the highlights of the trip was visiting Beijing Startup Street. This street is very well known in China, and one of our Slush Pre-parties was held there as well! More info on Startup Street behind this  link

Below is a picture from the Preparty

Next picture: The main event



Upcoming picture: Memorable moments chatting with local startup entrepreneurs at one of the pre-party events at 36KR  over cups of high quality oolong! Very nice teapot was lent to me by MInna -- thank you! Pictured also, photo by anonymous artist.




Event held in Helsinki during Slush Helsinki 
Slush Side Event Tech & Flourish held at Café Kokko



3stones takes a think tank approach to business, working towards a transformation which Alibaba´s Jack Ma also speaks about. This action arises from the understanding that much innovation is yet required in order for us to step into a way of living that is truly sustainable - in all spheres of of our lives and existence. 

In November of 2015, 3stones Consulting had the special privilege to organize a Slush Side Event together with Dr. Arto Salonen, a visionary thinker. The evening was entitled "Tech & Flourish", and it was organized with the aim to better understand the inter-relationship of ecosocial wellbeing and technology.



During the evening, Taiwan Dayuling High Mountain Oolong Tea was served, brewed for us by Pasi Kokko of Kokko Cafe, where the event was held.

Dr. Arto Salonen´s presentation made it clear that we should measure the technology that we build according to how it serves the FLOURISH OF LIFE, not anything else. A roadmap to a sustainable future includes cooperation instead of competition, sharing and caring instead of individualism, immaterial consumption instead of material consumption, and of course, clean energy. Factors of a flourishing life include participation, relationships and harmony... for more detail, please see "Factors of Flourishing Life" -slide below.

A more comprehensive report of the evening is upcoming!

Luonnostelmia maljapuheista

Luonnostelmaa 18.4 ja 1.4 Iltoihin (2014)

Kiina on viime vuosikymmeninä käynyt läpi valtavaa valtiollista uudistumis ja modernisaatio projektia, joka on parhaillaankin käynnissä. Tuhat ajatuspajaa tälläkin hetkellä takoo tutkimusta siitä, miten parhaiten uutta tulevaisuutta rakentaa. Mekin olemme tämän viisi-osaisen ajatuspajasarjan perustaneet uuden hyvinvoinnin, kestävän kehityksen tulevaisuuden, rakentamiseksi. Olemme liikkeellä pienin resurssein, mutta luottavaisin mielin.

                                             
Sarjassa aiemmin: Kolmoishyödyn periaate ja oman edun tavoittelun luoti 
Viime vuonna sain itsekkin olla työstämässä erään kiinalaisen ajatuspajan rahoittaman kirjan "Globalization and Contemporary China" käännöksen oikolukua. Kirja on osa laajempaa Tri Paulos Huangin editoimaa sarjaa. Hämmästelin sitä, kuinka kirjassa käytiin yksityiskohtaisesti läpi eurooppalaista historiaa etsien asioita, joita voisi mallintaa nyky-Kiinaan.

Itse taustoitan tätä ajatuspaja-sarjaa mallintamalla ajatuksia 1920-luvun Kiinasta nykyhetkemme kestävän kehityksen luomisen haasteisiin. 

Ensin Hieman Taustaa

Oman valtio-opin tutkimustyöni kohteena on ollut Modernin Kiinan Isä, tri Sun Yat-sen. Hän oli keskeisessä roolissa tuomassa alas vanhoja keisarillisia rakenteita 1900-luvun alussa. Ensimmäistä kiinalaista tasavaltaa luodessaan (joka on nyt Taiwanissa) hän yhdisti länsimaista valtioteoriaa kiinalaisen sivilisaation perimään.

Hänen visionsa mukaan Kiinan tuli modernisoitua tavalla, jossa demokratia ja kansan hyvinvointi kulkisivat käsi kädessä. Hän luennoi näistä ajatuksistaan vuonna 1926, ja nostan esiin kohtia, joita laajemmin mallinnan meidän suomalaisen kontekstimme tämän hetkisen kestävän kehityksen rakentamisen haasteisiin. Olen aiemmin kouluttaessani ammentanut näistä teksteistä näkökulmaa nyky-Kiinan modernisaation tarkasteluun, ja nyt ammennan näkökulmaa tähän aiemmin mainitsemaani ajatustimanttiin --- ajatukseen siitä, että hyvinvointia rakennetaan alhaalta ylös! 

Kestävän kehityksen tulevaisuus rakennetaan alhaalta ylös. Muutos lähtee yksilöstä. Tämän muutoksen ajatuksen Sun Yat-sen tuo esiin hyvin puhuessaan kiinalaisen sivilisaation perimän merkityksestä sen hetkisessä valtion uudelleenluomisprojektissa. 

“Ystävällisyys ja rakkaus ovat myös osia Kiinan korkeasta moraalista. Kukaan muu ei ole puhunut menneisyydessä rakkaudesta niin hyvin kuin Motze. Hänen "Rakkaus ilman syrjintää" on sama asia kuin Jeesuksen "universaali rakkaus." Muinaiset liittivät rakkauden hallitukseen sanoen "rakasta kansaa kuten lapsiasi" ja "ole ystävällinen kaikille ihmisille ja rakasta kaikkia luotuja." Rakkaudella oli tapana kukoistaa kaikissa velvollisuuksissa mistä näemme kuinka hyvin muinaiset tekivät ystävällisyyden ja rakkauden käytännön läheisiksi…ystävällisyys ja rakkaus ovat vanhoja kiinalaisia luonteenpiirteitä ja muita maita tutkiessamme meidän pitäisi ottaa oppia heidän käytännön toimistaan, herättää uudelleen oma ystävällisyytemme ja rakkautemme, vanhan Kiinan henki, ja laittaa ne loistamaan vielä suuremmassa kunniassa...





Meidän ei pidä herättää henkiin ainoastaan vanhaa moraaliamme, vaan myös vanhat opetuksemme. Jos tahdomme uudelleen saavuttaa kansallisen hengen on myös vanha opetus herätettävä niiden moraalisten ihanteiden kera, jotka ennen omistimme. Millaista muinainen opetus sitten oli? Humanististen valtioteorioiden joukossa Kiinan poliittisella filosofialla on korkea asema... Kiinalla on erityinen poliittinen filosofia, joka on niin systemaattinen ja niin selkeä, että mikään mitä ulkomainen valtiomies on puhunut ei vedä sille vertoja. Sen voi löytää "Suuresta opista": "Tutki asioiden luontoa, laajenna tietoisuuden rajoja, esitä tarkoitus vilpittömästi, saata mieli järjestykseen, harjoita henkilökohtaisia hyveitä, hallitse perhettä, hallinnoi valtiota, rauhoita maailma." Tämä kehottaa ihmistä etenemään sisäisestä ulkoiseen, aloittamaan omasta sisäisestä luonnostaan ja olemaan luovuttamatta ennen kuin maailmassa on rauha. Tuollaista syvää, kaikenkattavaa logiikkaa ei ole löytänyt tai puhunut yksikään ulkomainen poliittinen filosofi vaan se on kiinalaiselle filosofialle ominainen kultajyvä valtiollisesta filosofiasta, joka ansaitsee tulla suojelluksi.”

Maljan Nosto

Tämän teemaljan teen olen hauduttanut gongfu-haudutusmenetelmällä, jossa kyse on myös balanssista eri elementtien välillä kuin myös taidosta. 

Gongfu sana tarkoittaa taitoa. Minulle gongfucha, eli taitotee, kuvastaa elinikäistä oppimista ja hyveiden, keskitien, löytämistä. Hyveiden löytäminen linkittyy kohtuullisen toiminnan löytämiseen! Kohtuus taas on ekososiaalisen hyvinvoinnin avaintekijöitä!


Sunday, March 1, 2015

Teellä luettavaksi

Myötätunto liike-elämässä

Photo by Victoria Spiridonova
Tekes on rahoittanut mielenkiintoista tutkimusta suomalaista kilpailukykyä maailmalla ajatellen. Tutkimuskohteena on myötätunto suomalaisessa työelämässä. Löysin tutkimuksen kuuntelemalla ystävän vinkkaamaa radio-ohjelmaa. Oheisen otteen kirjoitin kuunneltuani ohjelmasta muutaman minuutin alkua: Ohjelmassa kerrotaan työelämätutkimuksesta, jossa mietitään, mitä suomalaiset yritykset voisivat oppia myötätunnosta.

Ruohonjuuritasolla tämä kiteytyy seuraavaan: Kolme T:tä. Tietoisuus (ymmärrys toisesta, toisen tunteista), Tunne (empatian-, ja sympatian kyky) ja Toiminta! ... tähän radiojuontaja heittää neljännen T:n, eli teen!Taustalla arvojen luonnin murros, myös ihmiskuvallinen murros - on aika murtaa sen tyyppisiä käsitteitä kuin lyhytjänteinen tai liikaan rationaalisuuteen keskittyvä, lyhyen tähtäimen voiton tavoittelu ... Kun mietitään tulevaisuuden menestysyrityksiä, mietitään eettisiä arvoja, tunteita, yhteistuottamista, elämyksiä!

Yes! Ihanaa heräämistä suomalaisen yritysmaailman piilevään megatarpeeseen, menestymistä Kiinassa myös silmällä pitäen (jossa näkökulmani mukaan "suunta Toiseen, kohtaaminen", on tärkeämpää kuin pelkän datan tai tiedon omaksuminen).

Myötätunnon ja kohtaamisen taidosta on 3stones kulttuurisensitiivisyys - koulutustuotteissa pitkälti kyse! Kiinalaiseen kulttuuripiiriin siirryttäessä on siirryttävä rationaalisuutta ja dataa painottavasta kontekstista avarammalle: tunteita painottavaan kulttuurikenttään, jossa keskiössä on ihminen. Hänen käyttäytymisensä ymmärtäminen, tunteensa huomionti, yhdessä tekeminen ja elämyksellisyys korostuvat.

Linkit:

Myötätunnon mullistava voima
https://tapahtumat.tekes.fi/uploads/218a0485/myotatunnon_mullistava_voima-5158.pdf

Taustoja valoittava radio-ohjelma
http://areena.yle.fi/radio/2584936/#/play

Keskiviikon 25.3.2015 teemallinen tea tasting event aiheeseen liittyen:
https://www.facebook.com/events/1558638317755091/


Sunday, February 22, 2015

UPDATE-UPDATE-UPDATE on Kuusela tea company - think tank project 

Starting Point 

How to build partnerships between the East and the West, in ways that value the blooming of the individual, community and nature? Our research centers around this axis.

The Role of Tea 

Tea is a valued item for us. It brings people together, brings us closer to nature, and helps us quiet ourselves in our search for wisdom. The world of tea also has symbolic value, and provides conceptual tools in understanding and analysing the surrounding world:

"In order to brew a good cup of tea by using the gongfucha (gongfu = skill) method, different elements have to be in balance. In the same way, in order for our societies to flourish, balance is needed between the ecological, societal and economic." 

A Think Tank - approach to Creating Sustainable East-West Business

In order for a business to be sustainable, the decisions need to be in harmony with people and planet. What does this mean in practice? How can we build wellbeing from the bottom-up within our own spheres of influence? 


The Good Life

"What is at stake is, firstly, the search for a “good life” for everyone without impinging on other people’s lives or destroying the social and natural environment; secondly, the organization of society in such a way as to give each of its participants the full possibility of nurturing one’s unique gifts to the greatest benefit of all."" Professor Majid Rahnema

As an Example of Thematic Tea Tasting: Thoughts in Finnish from Spring 2014 Thematic Tea Tasting-series entitled "Etappeja Ekososiaalisella Polulla"

Jukka Hoffren kirjoittaa YhteyksienKirja, Etappeja Ekososiaalisella Polulla -kirjan artikkelissaan: 

"Ajattelun muutos lähtee liikkeellesen oivaltamisesta, että tosiasiassa hyvinvointia kasvattavaa kulutusta – jasamalla talouskasvua – ovat vain ihmisten elämänlaatua aidosti parantavattoimet. Nykyisen talousajattelun edistämän oman edun tavoittelun sijastakuluttaminen ei saa tapahtua toisten ihmisten tai luonnon kustannuksella vaannäiden eduksi. Ihmisten on oivallettava, että kulutuspäätösten vaikutustentulee olla muille ihmisille ja yhteiskunnalle sekä luonnolle positiivisia(kolmoishyödyn eli triple bottom line -periaate).Hyvinvointiapitää vastaisuudessa luoda siten, että samalla synnytetään mahdollisimman vähänpahoinvointia... Kestävä kehitys tarkoittaa kehitystä, jossa taloudelliset,sosiaaliset ja ekologiset pyrkimykset ovat tasapainossa."

Tätä minulle kuvastaa teepöydän kolmi-kerroksinenleivostarjotin. Toimintaa joka on balanssissa näiden kolmen eri dimension välillä. Kiinalaista liikekulttuuria kouluttaessani kerron asiakkaille, etten täysin voi kertoa heille miten toimia tietyissä tilanteissa, voin vain antaa heille erilaisia mittareita joiden mukaan he voivat arvioida ja suhteuttaa toimintaansa. Sama pätee uutta hyvinvointia rakentaessamme – tarvitsemme erilaisia uusia mittareita mittaamaan ja suhtauttamaan toimintaamme. Minun arjessani tämä leivostarjotin onkin muistuttanut minua siitä, että minun on mitoitettava omat toimeni niin, että ne ovat tällä tavalla tasapainossa.

Vanha kiinalainen viisaus kuvastaa ajatusta, siitä, miten kaikki tosiaankin littyy kaikkeen, ja kuinka jopa maailmanrauhakin lähtee liikkeelle yksilötasolta. Luen tähän lopuksi lyhyen otteen tri Sun Yat-senin luennosta 1920 luvun Shanghaista. Visionäärinä, kristittynä, modernin Kiinan Isänä, hän oli tuolloin luomassa pohjaa ensimmäiselle kiinalaiselle tasavallalle. 

“Ystävällisyys ja rakkaus ovat myös osiaKiinan korkeasta moraalista. Kukaan muu ei ole puhunut menneisyydessärakkaudesta niin hyvin kuin Motze. Hänen "Rakkaus ilman syrjintää" onsama asia kuin Jeesuksen "universaali rakkaus." Muinaiset liittivätrakkauden hallitukseen sanoen "rakasta kansaa kuten lapsiasi" ja"ole ystävällinen kaikille ihmisille ja rakasta kaikkia luotuja."Rakkaudella oli tapana kukoistaa kaikissa velvollisuuksissa mistä näemme kuinkahyvin muinaiset tekivät ystävällisyyden ja rakkauden käytännönläheisiksi…ystävällisyys ja rakkaus ovat vanhoja kiinalaisia luonteenpiirteitäja muita maita tutkiessamme meidän pitäisi ottaa oppia heidän käytännöntoimistaan, herättää uudelleen oma ystävällisyytemme ja rakkautemme, vanhanKiinan henki, ja laittaa ne loistamaan vielä suuremmassa kunniassa...

Meidän ei pidä herättää henkiinainoastaan vanhaa moraaliamme, vaan myös vanhat opetuksemme. Jos tahdommeuudelleen saavuttaa kansallisen hengen on myös vanha opetus herätettävä niidenmoraalisten ihanteiden kera, jotka ennen omistimme. Millaista muinainen opetussitten oli? Humanististen valtioteorioiden joukossa Kiinan poliittisellafilosofialla on korkea asema... Kiinalla on erityinen poliittinenfilosofia, joka on niin systemaattinen ja niin selkeä, että mikään mitäulkomainen valtiomies on puhunut ei vedä sille vertoja. Sen voi löytää"Suuresta opista": "Tutki asioiden luontoa, laajennatietoisuuden rajoja, esitä tarkoitus vilpittömästi, saata mieli järjestykseen,harjoita henkilökohtaisia hyveitä, hallitse perhettä, hallinnoi valtiota,rauhoita maailma." Tämä kehottaa ihmistä etenemään sisäisestä ulkoiseen,aloittamaan omasta sisäisestä luonnostaan ja olemaan luovuttamatta ennen kuinmaailmassa on rauha. Tuollaista syvää, kaikenkattavaa logiikkaa ei ole löytänyttai puhunut yksikään ulkomainen poliittinen filosofi vaan se on kiinalaisellefilosofialle ominainen kultajyvä valtiollisesta filosofiasta, joka ansaitseetulla suojelluksi.”

Maljan Nosto

Gongfu sana tarkoittaa taitoa. Minulle gongfucha, eli taitotee-haudutusmenetelmä, jolla olen tämän teemaljan hauduttanut, kuvastaa elinikäistä oppimista ja hyveiden, keskitien, löytämistä. Hyveiden löytäminen linkittyy kohtuullisen toiminnan löytämiseen! Kohtuus taas on ekososiaalisen hyvinvoinnin avaintekijöitä. 


Tuesday, February 10, 2015

Teellä@Sitra

Hieno on Sitran Teppo Turkin avaus valtiomallimme uudistamisen tarpeesta! Osallistuin tänään hänen uuden raporttinsa “Aasia haastaa valtio- ja demokratiakäsitystämme uudistumaan” julkistamistilaisuuteen: Valitettavasti en saanut kuvaa eventistä, mutta alla muutamia ajatuksiani sekä linkki raportiin (pdf)
Olen pitkään ollut huolestunut suomalaisen pitkän aikavälin vision ja suunnitelmallisuuden puutteesta. Aivan mahtavaa, että Turkki tuo tämän esiin raportissaan! Hän kirjoittaa:

“Demokratianäkökulmasta lännen ongelmia ovat poliittisten toimijoiden, puolueiden ja politiikkojen, kyvyttömyys sekä näköalattomuus saada aikaan pitkän aikavälin korjaavia päätöksiä….Kiinan päämääränä on mahdollisimman tehokas, toimiva ja konkreettinen suorituskykyyn pystyvä hallinto, joka kykenee viemään läpi maan vaikeita rakenteellisia uudistuksia.”

Keskeiseksi asiaksi tilaisuudessa nouseekin tarpeemme kehittää strategista suunnittelua sekä vahvan johtajuuden tarvetta. Turkki heittääkin tämän viimeisenä kysymyksenä kolmelle raportin kommentoijalle: “Miten Suomi voisi vastata tähän strategisen johtajuuden haasteeseen?”

Kirjaan omaan raportin kopiooni: "Kuka?", "Miten?" ja kuuntelen kommentoijien vastauksia. 

Tomio Pihkala (KONE, Operations Development Executive Vice President) kommentoi mielestäni erittäin osuvasti (aiemmin kommentoiden että Kiina johtaa maata yrityksen lailla). Kun puhutaan muutosjohtamisesta, kolme keskeistä asiaa ovat:

VISIO, PROSESSI + ENNENKAIKKEA ON OLTAVA KRIISITIETOISUUS.

Tuesday, May 13, 2014

12 May introduction to tea tasting evening


Gongfucha -- Gongfu tea – Taitotee  in Helsinki 12 May 2014



Tervetuloa! Nimeni on Päivi Kuusela. Synnyin kiinalaisen, amerikkalaisen ja suomalaisen mailman risteyskohtaan, ja tämä luonnollisesti myös heijastuu yritystoiminnassani. Kiinan kielen ja liikekulttuurin koulutustoimintani ohessa järjestän myös teehetkiä yhteisöllisyyden rikastuttamiseksi. Usein nämä tapahtumat rakentuvat erilaisten teeemojen ympärille.

Perinteisesti kiinalaisen kulttuuripiirin alueella tee, taiteet ja yhteiskunnallinen keskustelu ovat kuuluneet yhteen. Oppineet keittivät teetä lähdevedestä ja kokoontuivat puutarhapaviljonkeihin keskustelemaan ja nauttimaan taiteista, esimerkiksi runoudesta.

Tästä ajatuksesta minulle on syntynyt haave luoda sellaisia teenmaisteluhetkiä, joissa yhdistyisi taide ja yhteiskunnallinen keskustelu. Tämä sarja on muodostunut tämän haaveen pohjalta...sarjan teemana on ekososiaalisen hyvinvoinnin rakentaminen, jossa ihmiskeskeisyys ja luonnon kunnioitus ovat kestävän kehityksen keskiössä. Samalla tavalla kuin kestävän kehityksen haasteet, idän ja lännen kohtaaminen on myös asia, joka tarvitsee ajatuspaja-tyyppistä lähestymistä

CONTINUES IN ENGLISH:

Because of our English speaking guests, I will speak partly in English. The Finnish translation of my short introduction has been given to you in paper form. English-Finnish translation will be provided throughout the evening.

When training Chinese business culture, Confucianism is a central theme for me. Confucianism has a rich virtue heritage. The Chinese world also places heavy importance on form and symbolism. In the example below symbolism and virtues interact

Phoenix (feng)
The phoenix is the ‘king of birds’ and symbolises good fortune and opportunity as it appears only in times of peace and prosperity. In Chinese mythology, the phoenix is a benevolent bird since it does not harm insects, and each of its body parts represents one of the virtues of benevolence (ren ),
righteousness (yi ),
propriety (li),
knowledge (zhi )
and sincerity (xin ).

For me, gongfucha is a celebration of skill and wisdom, to which the theme of balance is very much inter-related. Virtue can be seen to be the golden way in the middle of two extremes. Virtue is about balance. Virtue and skill are not automatic in nature, but require training... Gongfu means skill that has been acquired through training.

For example when studying dance, one realizes that training, stretching and bending are required. This can sometimes even hurt.

So it is with the search for wisdom; sometimes we must let go of our own magnificent plan in the light of the brilliance of Wisdom. The art of letting go…

For me the Gongfucha tea brewing method symbolizes the search for wisdom and skill as potrayed in Proverbs 2. One translation in Finnish says “ ...to apply (bend) one´s heart to understanding?”

Proverbs 2
The Value of Wisdom (my two notes like this)

... if you receive my words, And treasure my commands within you,So that you incline your ear to wisdom,And apply (BEND) your heart to understanding;Yes, if you cry out for discernment,And lift up your voice for understanding,If you seek her as silver, And search for her as for hidden treasures;Then you will understand the fear of the Lord, And find the knowledge of God.

For the Lord gives wisdom (A HER!); from His mouth come knowledge and understanding…

Finally,

As a social entrepreneur, I am interested in finding ways of doing balanced business, business that is in harmony with both nature and my community. In more detail, my research question is how to

"not only look to your interests, but also to the interests of others"

Thank you

Tuesday, April 8, 2014

Ville Sorsa & Puer @ Think Tank Tea 1.4! Respect!



Next event will be on Tuesday 22.4 6PM welcome! Details belowwhere you can also RSVP!
Seuraava tapahtuma tulee olemaan tiistaina 22.4 klo 18 alkaen. Lisätietoja alla olevasta facebook eventistä, johon pyydämme ilmoittautumiset jotta voimme kohdentaa tarjoilut.
https://www.facebook.com/events/1395790750694798/

Wednesday, March 5, 2014

In answer to a question today that I had difficulty answering at first

Why?

Background of upcoming series 

"On Tea, Virtue & Balance" Ever since I can remember, one key resource that I have had is tea. Having been born into a life in-between worlds, tea has been a factor that has linked these worlds for me. Tea brings people together, and there is something divine in people coming together. 

We become who we are through a complex web of interaction and encounter. I am, because you are, and I am all the more richer because of my community.  To explore shared meanings, understandings while respecting and valueing difference: this for me, is encounter. Together, we are stronger. Often we think that it is a sign of weakness to need another. Although we need a balance in everything, it is not a sign of weakness to need another - togetherness is actually within the Divine plan. 

But how to measure that balance? Virtue, it has been said, is the middle ground between two extremes. When we cultivate understandings of virtue - and virtue itself, we cultivate balance. Virtue is at the core of the best we can be. It is also at the core of the best economy that we can build. In Finnish, the degrowth economy is called "kohtuutalous" , which speaks of an economy that is balanced and "reasonable". 

If balance is virtue, then can an economy be virtuous (everyone please allow this mindplay)? To my mind, yes, if its function is to serve instead of subdue. The ancients in China believed that those who govern should govern by virtue. To my mind, this is an example for us today even on the grassroots level! As each of us governs as king or queen of our own castle, of our own microcosmos, we are to govern with virtue. What do we govern? That which we have influence over. In our own microcosmos, we hold the scepter of authority and can make choices. This is my vantage point and starting point for reform. 

Again an ancient Chinese wisdom speaks of the ramifications of reforming oneself. As we strive for balance, in our lives, the small waves - when combined- form larger ones in a way that the larger currents of society are affected. Balance masters chaos! The reform of the global financial architecture takes place from the bottom up. For me, revolution in this context is about acting in the opposite way as that which has poisoned this global financial architecture; the opposing force of solitary greed is communal generosity. 

My way of making a change in the marketplace has been to sow the seed of generosity when possible. At a time in my life where I had very limited resources, I asked myself the question of what is a resource that I can share? What I had was, tea. And so I began sharing the tea, the main idea being: I share my tea to bring people together, and as everyone comes together and shares - life knowledge or other resources, maybe the jam- we are all enriched!  My adventure of exploring what it means for a business to function in a degrowth economy is only beginning, but one key lesson that I have learned is that much value can be created with very little. It is this story that is continued by the upcoming Think Tank Tea- event series. 



Tuesday, February 4, 2014

Read in Preparation for 22.4.2014 Think Tank Tea! -event

Read over tea today:

"Addressing a sustainable economy is for me an economy which upholds a socially and ecologically just society, locally, which in turn has important ramifications globally. The dominant economic paradigm in which economic growth is seen as a panacea, continues to generate globally inequalities, as well as ecological havoc by its using up of natural resources.

Instead, it seems useful to be looking at alternative paradigms which put people and nature first, and which make people and not corporate profit interests, the producers of value. At the Peoples Summit of the Rio+20 Conference in June in Brasil, where I participated, such alternative paradigms were prominently present and debated, such as that of Solidarity Economy building and the Commons.

The idea of a Solidarity economy has been developed since the 1980’s, especially in Latin America, and has been taken forward in processes as the World Social Forum.  In this approach, economy is about the whole of how “we as human beings collectively generate livelihoods in relation to each other and to the Earth” (Miller 2004), and we are being urged to look at the economies that we build with our everyday lives and relationships. “Maintaining social life” is the primary goal of these “people’s economies”."

Excerpt from "Sustainable Economy" By Ruby Van Der Wekken
http://www.sitra.fi/blogi/kestava-talous-foorumi/ruby-van-der-wekken-sustainable-economy

Sunday, December 1, 2013

Read on a windy evening

"The ren man expends his wealth to expand himself. Lacking ren, one expends himself to expand his wealth."

Ren= the highest Confucian virtue: selflessness, love, "the virtue denoting the good feeling a virtuous human experiences when being altruistic" (wikipedia)

Found In
The Great Learning 大學
Translated by A. Charles Muller
The Traditional Commentary, Attributed to Confucius, Through the Transmission of Cengzi
Source: http://www.acmuller.net/con-dao/greatlearning.html
 Photo:Elina Julin

Saturday, November 23, 2013

On the Role of Technology in Alleviating Suffering

Topic: Merging Innovation & Poverty
What: Bill Gates Wired Essay



POINT TO PONDER:

"Technology is unlocking the innate compassion we have for our fellow human beings. In the end, that combination—the advances of science together with our emerging global conscience—may be the most powerful tool we have for improving the world." - Bill Gates

More of article below:

"This realization led me to rethink some of my assumptions about how the world improves. I am a devout fan of capitalism. It is the best system ever devised for making self-interest serve the wider interest. This system is responsible for many of the great advances that have improved the lives of billions—from airplanes to air-conditioning to computers.
But capitalism alone can’t address the needs of the very poor. This means market-driven innovation can actually widen the gap between rich and poor...
I have been sharing my idea of catalytic philanthropy for a while now. It works a lot like the private markets: You invest for big returns. But there’s a big difference. In philanthropy, the investor doesn’t need to get any of the benefit. We take a double-pronged approach: (1) Narrow the gap so that advances for the rich world reach the poor world faster, and (2) turn more of the world’s IQ toward devising solutions to problems that only people in the poor world face. Of course, this comes with its own challenges. You’re working in a global economy worth tens of trillions of dollars, so any philanthropic effort is relatively small. If you want to have a big impact, you need a leverage point—a way to put in a dollar of funding or an hour of effort and benefit society by a hundred or a thousand times as much.
One way you can find that leverage point is to look for a problem that markets and governments aren’t paying much attention to..
Catalytic philanthropy doesn’t replace businesses. It helps more of their innovations benefit the poor...
People often ask me, “What can I do? How can I help?”
Rich-world governments need to maintain or even increase foreign aid, which has saved millions of lives and helped many more people lift themselves out of poverty. It helps when policymakers hear from voters, especially in tough economic times, when they’re looking for ways to cut budgets. I hope people let their representatives know that aid works and that they care about saving lives. Bono’s group ONE.org is a great channel for getting your voice heard.
Companies—especially those in the technology sector—can dedicate a percentage of their top innovators’ time to issues that could help people who’ve been left out of the global economy or deprived of opportunity here in the US. If you write great code or are an expert in genomics or know how to develop new seeds, I’d encourage you to learn more about the problems of the poorest and see how you can help.
At heart I’m an optimist. Technology is helping us overcome our biggest challenges. Just as important, it’s also bringing the world closer together. Today we can sit at our desks and see people thousands of miles away in real time. I think this helps explain the growing interest young people today have in global health and poverty. It’s getting harder and harder for those of us in the rich world to ignore poverty and suffering, even if it’s happening half a planet away.
Technology is unlocking the innate compassion we have for our fellow human beings. In the end, that combination—the advances of science together with our emerging global conscience—may be the most powerful tool we have for improving the world."

For the whole article go to  http://www.wired.com/business/2013/11/bill-gates-wired-essay/


Sunday, October 13, 2013

A honor!

It was a special privilege and honor to hear about President Niinistö´s project to support children and youth in Finland. Here is the webpage:  http://www.tavallisia.fi/

More later!


Monday, October 22, 2012

Gold

Suomen Pankin Rahamuseossa on rauhallinen kahvila, josta saa myös haudutettua teetä ja hyvää lohipiirakkaa. Kiitos! (Upea kuva:Jaakko Koskentola)!
Recently, I have been thinking a lot about gold - yes. For example, what kind of perspective should I have in relation to profit, what it is I value, how to balance social capital in the equation... etc!

Monday, October 8, 2012

Teellä luettua

 Upseerin etiikka.
 Jarno Limnell (Vieraskynä, www.hyvejohtajuus.fi)

Johtajan on kuitenkin lähes mahdotonta kehittää johtamiskäyttäytymistään, jollei hän ensin osaa johtaa itseään...

Sotilaille johtaminen on vahvassa yhteydessä toimintakykyyn. Sen kehittäminen voidaan määritellä kasvavaksi valmiudeksi toimia vastuullisesti eri tavoin – fyysisesti, psyykkisesti, sosiaalisesti ja eettisesti – kuormittavissa tilanteissa ja ympäristöissä...

Hyvällä sotilasjohtajalla tulee olla kyky jatkuvaan itsereflektioon. Tarvitaan jatkuvaa pohdintaa siitä, mitä tehdä, miten ja miksi toimia. Kuten fyysinen kunto, myös moraalinen kunto on prosessi. Se on jatkuvaa ponnistelua aiemman käyttäytymisen parantamiseksi. Moraalinen kunto on käytännöllistä viisautta, joka tekee mahdolliseksi tehdä oikeita valintoja.

....inhimillinen toimintakyky on tarpeen nimenomaan vastuullisessa päätöksenteossa – vaikeissa ihmisyyttä, oikeudenmukaisuutta ja ylipäätään elämän säilymistä koskevissa tilanteissa.

...Upseerina (nyt reserviin siirtyneenä) olen oppinut, että henki on aina miekkaa vahvempi – oli taistelupaikka, -aika tai -tapa mikä tahansa. Johtajan tehtävänä on huolehtia hengestä.

Tuesday, September 25, 2012

Read over tea today

The Chicago Plan Revisited
International Monetary Fund (IMF) Working Paper No. 12/202

"At the height of the Great Depression a number of leading U.S. economists advanced a proposal for monetary reform that became known as the Chicago Plan. It envisaged the separation of the monetary and credit functions of the banking system, by requiring 100% reserve backing for deposits."

Did you know, that banks have not always functioned as they function today? Initially the monetary and credit functions were seperated, yes they were!  The full working paper, from where the above excerpt is taken, can be found at:
http://www.imf.org/external/pubs/cat/longres.aspx?sk=26178.0


Wednesday, October 12, 2011

Vastuullisen sijoittamisen seminaari

Kuusela tea company osallistui Vastuullisen sijoittamisen seminaariin syyskuussa. Ohessa lyhennetty kooste. Kooste kokonaisuudessaan sekä monta ajatustimanttia sisältäneen Innovaatio- ja ympäristöjohtamisen professorin Raimo Lovion (Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu) Degrowth- ystävällinen esitys pdf muodossa, sekä yleinen kooste seminaarista löytyy Finsifin sivuilta www.finsif.fi.

Jokainen meistä päivittäin päättää, mihin sijoitamme aikaamme ja erilaisia resurssejamme. Sijoittakaamme viisaasti!